onsdag 30 mars 2011

Vad är moraliskt mest förkastligt - bedrägeri eller resande av dödligt vapen?

Lyssnar på Kvällsöppet och där diskuteras återigen frågan om Håkan Juholts särbos vandel och heder. Och jag blir därför förbaskat störd över att de "liberala" debattörerna beskriver Håkan Juholts flickväns misstag som oförlåtliga i alla framtida sammanhang...

Låt oss gör en jämförelse. Vad är mest farligt för omvärlden - bedrägeri eller fortkörning? Hur många som sitter i studion har aldrig kört för fort?

För jag kan tycka att den som kan resa ett dödligt vapen - framföra ett fordon i för hög hastighet och därmed riskera både sitt eget och andras liv - är ett mer oförlåtligt brott än bedrägeri...

Jag upprepar vad jag skrivit tidigare
Principen är att den som åtalas och i domstol fälls för ett brott är skyldig. Därefter avtjänas det straff som döms ut. Därefter så är saken utagerad och personen har en ny chans i samhället. Det är principen för rättsväsendet.
Brott som är sonade, måste få vara sonade - i annat fall så blir samhället hår och omänskligt.

Jag tror faktiskt att de flesta tycker att denna osmakliga och betydelselösa kvällstidningsfrosseri och högerdebattörers glädje är rätt tröttsam.

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

1 kommentar:

Tomas Andersson sa...

Exakt...

Nu får du väl ge dig...att likställa fortkörning med bedrägeri.

Lägg ned!