fredag 25 mars 2011

Har valberedningen gjort ett bra jobb?

Om några timmar så får vi reda på om valberedningen inför den socialdemokratiska kongressen gjort ett bra eller dåligt jobb.

"Om inget oförutsett inträffar, typ att Stig Malm nominerar sig själv till partiledare av ren princip, kommer Håkan Juholt i dag, klockan 16.45, att väljas till ny partiordförande för Socialdemokraterna" skriver Kalle Olsson idag på LTs ledarsida. Och jag tror han gör en exakt analys. Det skulle vara Stig Malm då...

Jag har försökt att förstå de av mina partikamrater som pläderat för att vi på något annat sätt än att låta en valberedning föreslå vem vi ska välja som partiordförande och även till andra uppdrag i partiet.

Men jag vet, precis som i min lilla Whiskyförening, att valberedningen föreslår den bästa ordförande kandidaten som står till förfogande. Kongressen, precis som i den lilla whiskyföreningens årsmöte, kan självklart föreslå och besluta på annat sätt. Men då har i såfall valberedningen gjort ett dåligt jobb.

Att media, journalister, proffstyckare och andra gärna vill ha en annan ordning beror självklart på att det då går sälja fler lösnummer, det blir billiga nyheter, proffstyckarna får mer frilansuppdrag och det blir "bra" underhållning precis som Idol, Big Brother, Robinsson,

Om Håkan Juholt blir vald som partiordförande har valberedningen gjort ett bra jobb, väljs någon annan så har de gjort ett dåligt jobb....

Läs också gärna vad den nya ordföranden för socialdemokraterna i Östersund säger om Håkan Juholt.

Annat aktuellt om partikongressen: Peter Högberg - Vi gör skillnad men nu då?, Peter Andersson - En partikongress på g..., Röda Berget - Håkan Juholt är ingen frälsare, Staffan Lindström - Vi äro tusenden #nystart, Röda Berget - Vi är ett träd med djupa, djupa rötter..., Monica Green(s) - Varför så viktigt med statsrådserfarenhet?

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

1 kommentar:

Anders sa...

Berit Andnor mfl har haft ett styvt jobb. Inte nog med att försöka vara kloka och visa, med behållandet av all intellektuell integritet. De har också fått utstå en osedvanlig hudflängning från alla håll.

Jag förstår det inte. En valberedning är en valberedning.

Oavsett vad utgången blir tycker jag att valberedningen handlat med stort mod.

(och något sådant här har jag länge velat formulera men det kom inte till mig förrns jag läste ditt inlägg!)