torsdag 8 januari 2009

Nyafinans(krisen) kräver trygghetsnät!

Lek med miljarder och bollandet med säkerheter och pantbrev leder till statliga ingripanden. Vanligt folk som blir utan jobb eller sjuka får nedmonterad arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring genom att staten minskar sitt ansvar.

Om detta blir jag brutalt påmind om när jag tar del av dagens nyhetsrapporteringen i TV och i Dagens Industri. Där sägs att Handelsbanken riskerar storförlust efter att ha lånat ut pengar till finansmannen Maths O Sundqvists bolag Landå. Lån betalade aktier för 1,7 miljarder och idag bara är värt 700 miljoner.

Jag påminns om höstens stora pådrag när Riksgälden fick låna ut flera miljarder kronor till investmentbanken Carnegia på grund av utlåningen till Sundqvist och hans affärer. Ett sådant tillfälle, precis om idag, där dagens ansiktslösa ekonomiska makthavare, faktiskt får ett ansikte.

När jag läser vidare i Dagens Industri så har Maths O Sundqvist och hans bolag lånat även av andra banker. Utöver det som var känt när det gäller Carnegia och Handelsbanken så har DNB Nor lånat ut stora summor. Det värsta är att de olika lånen har samma säkerhetheter använts . Dessutom har Maths O Sundqvist använt sina egna bolag Norrvidden och Fabös som säkerhet och dessa bolag är i sin tur pantsatta i Swedbank. ,

Skulle jag göra på det sättet att låna pengar för säkerheter som jag redan använt till andra lån, flera gånger om, så skulle jag klassas som kriminell.

Detta kriminella beteende har staten som säkerhetsnät (staten får väl låna ut lite pengar när det kärvar), samtidigt som människor som blir utan jobb inte har en rimlig arbetslöshetsförsäkring (A-kassa). Kroniskt sjuka blir utan sin sjukersättning och krävs att arbeta mer än vad sjukdom en tillåter.

Det går inte att bygga framtiden genom att så provocerande stödja kapitalismen samtidigt som människor ställs på bar backe när det är arbetslösa och sjuka. Det splittrar. Det delar upp. Det kommer inte att långsiktigt ge Sverige vare sig tillväxt eller konkurrenskraft. Och det utarmar unga människors framtidstro.

SW

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: