söndag 14 mars 2010

C-propaganda på myndighetblogg, RUT diskussionen fortsätter och nya misslyckanden...

För mig blir det ibland tilt i huvudet när det är alldeles för mycket som jag skulle vilja kommentera eller för den delen göra. NetRoots bloggarna har avslutat sin Bommershelg. Jag är mycket spänd att få ta del och se resultatet. Hoppas jag vår chansen att träffa Victor ganska snart för att få höra vad som sas.

Maud Olofsson verka ha en egen liten blogginläggs generator. Det finns alltid någonting som någon bloggare vill säga om henne. Idag handlade det om att utmana Maria Wetterstrand och använda Tillväxtverkets blogg för partipolitisk propaganda.

RUT debatten fortsätter. För min del tycker jag det är fantastiskt att utropa hushållsnära tjänster som valets viktigaste fråga. Men vi lever väl i lite olika världar.

En värld som tror att alla hushållsnära tjänster har tillkommit sedan centern intog näringsdepartementet. Och en annan som dels konstaterar att som regeringen ägnar sig åt grova överskattningar.

Ett viktigt konstaterande är att hur stora skattesubventioner de rika än får för hushållsnära tjänster; (endast 6 promille av låginkomstagare, 1% av medelinkomsttagare och 15 procent av miljoninkomsttagare utnyttjade avdraget), så ger hushållsnära tjänster inga exportinkomster.

Förespråkarna för lyxavdraget har är lite att bevisa. D v s hur kan gemensamt finansierat stöd till de med högstainkomsternas hjälp hemma innebära att det blir mer pengar till skola, vård och omsorg? Men jag antar att det är samma logik som gör det lönsamt att låna pengar för att minska skatteintäkterna.

Centern politik är uppenbarligen att pressa ner lönerna och sedan ska vi skapa "tillväxt" genom att tvätta varandras skjortor.

Problemet för regeringen och centern är dessutom att desto längre tiden går desto fler hinner kolla deras påståenden som inte överensstämmer med sanningen.

... och utförsäkrade tvingas säga upp sig!

Jag vet att det är bättre att hålla sig till ett ämne i taget. Men kan inte låta bli att ändå lyfta fram Mats Engströms text: Nytt fiasko för regeringens miljöpolitik.

Det är inte utan att jag längtar till den 19 september.

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots och Politiometern

Inga kommentarer: