söndag 19 september 2010

Sverige är väl ingen djungel heller där bara dom starka ska överleva!

Min elvaåriga son följer valet med stort engagemang. Han ställer frågor om vad olika saker betyder och står för. När han pratade om solidaritet med min hustru, så säger han efter en stund:
"Sverige är väl ingen djungel heller där bara dom starka ska överleva".
Jag hoppas att vi är en majoritet som har tänkt så när vallokalerna stänger imorgon kl.20.00

Rösta för jobb och välfärd, rösta för mänsklig sjukförsäkring, rösta för ett modernare Sverige.

Eva har en gästbloggare Märtha Hillén, 97,5 år som berättar varför en röst på socialdemokraterna är viktig.
Rösta på söndag!
Jo, minsann det var nog tungt
när förra seklet var ungt
hur man fick jobba och stå i
för allmän rösträtt och demokrati
- det förstår i dag inte vi!

Man fick inte demonstrera,
sjunga eller prata
på öppen gata.
Det gjorde nog susen
för minst tjugotusen
kom och hörde Dalströms Kata
som stod där och prata
om allmän och lika rösträtt
på en Stockholmsgata.

Men polisen kom
och burade in den demokratiska Kata
som snart kom ut igen
och fortsatte prata.

Därför hoppas vi
som har stabil demokrati
på söndag går och lägger vår röst
denna ljuvliga höst
och bugar djupt för dem
som gått före!

Märtha Hillén


Therese låter sin mamma gästblogga. Jag återger hennes inlägg här:
Jag vill ha ett ödmjukare o mänskligare samhälle därför röstar jag rödgrönt.

Jag vill ha mindre barngrupper i förskolan, därför röstar jag rödgrönt.

Jag vill ha mer resurser till förskola och skola, därför rösta jag rödgrönt.

Jag vill att ungdomar ska ha möjlighet att utvecklas i sin egentakt, därför röstar jag rödgrönt.

Jag vill att gamla ska ha ett värdigt liv och att personalen ska ha tid att prata med dem, därför röstar jag rödgrönt.

Jag vill att sjukskrivna ska kunna ägna sig åt tillfrisknande och inte åt ekonomiska bekymmer, därför röstar jag rödgrönt.

Tack till rödgröna för att ni tänker i större perspektiv o vill ha ett vänligare samhälle, det är därför jag röstar rödgrönt.
Anders Widén citerar sin bror:
"Jag kommer göra något jag aldrig gjort förut. Rösta på Socialdemokraterna. Jag har aldrig gillat Mona och har mer sett henne som en belastning för det socialdemokratiska partiet men efter att ha sett och verkligen lyssnat på vad hon sagt i varenda valdebatt på varenda kanal så är hon den ENDA som rakryggat stått upp och tagit mot all skit som kommit från både höger och vänster och om det är ledarskap vi vill ha i det här landet så är Mona Sahlin det enda valet, enligt mig."
Ska avsluta vad min yngsta son (9 år) sa när han besökte mig på ett torgmöte häromdagen. Mitt emot oss står Centerpartiet med en sk bechflagga och delar ut material. Han står och tittar på vad som händer, sneglar en lång stund på Centerpartiet innan han utbrister lite försiktigt:
- Har dom där en fyrklöver som symbol för att dom behöver tur i valet!
Vi ska inte lita på turen, vi ska nu prata, chatta, messa, maila, ringa, besöka alla som vi tror går att få till valurnorna med en röst på Socialdemokraterna eller något av de andra rödgröna partierna.

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Stefan Wikén, Socialdemokraterna, politik, val, val 2010,RödGröna, Jämtlands län, Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

Inga kommentarer: