torsdag 23 september 2010

Valanalyser i parti och minut!

Jag har glömt bort eller kanske rättare sagt förträngt vad som händer dagen efter ett allmänt val. Väntandet på sluträkningen, de känslomässiga reaktionerna och alla snabba valanalyser.

Det ska också beräknas mandatfördelning i nämnder och styrelser. I en del fall förhandlas med andra partier.

Jag känner också igen detta med att många tar fram sina små käpphästar. Där analyserna riskerar blir enkla förklaringar som t ex:
• Att vi har gått för långt till höger och nu måste återvända till rötterna.
• Att det var ett misstag att gå till val med Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
• Att partiledaren inte räckte till och att det nu åter är dags för en riktig karl.
• Att borgerliga medier sänkt oss och att vi behöver egna medier vi kan lita på.
Själv tycker jag att partietcentralt fått hybris vad gäller den centrala kampanjens yttre attribut. Vilket jag tror påverkat menligt på kampanjen, även om DET inte är förklaringen till att socialdemokratin tappat sin ställning i svensk politik.

Jag tycker också att det ligger mycket i vad Bo Rothstein skriver
"Socialdemokraterna måste sluta vurma för minoriteter".
Något jag funderat över efter en känsla som jag fick när jag hörde referaten och klippen från Mona Sahlins sommartal 2009. Det som refererades och klippen lyfte fram bra och rimliga förslag för grupper och delar i politiken. Däremot så saknades de grundläggande frågorna arbete, ekonomi och detta som har betydelse för det sk "folkflertalet". Något som jag funderat mycket på sedan dess och även fört fram i några sammanhang. Det som jag då sagt är att vi riskerar att bli lidande av "folkpartisjukan". En sjuka som gör att vi riskerar att åtminstone uppfattas att bara diskutera kring några grupper här och där - visserligen bra idéer och förslag, men inte ha en politik för helheten.

Bo Rothstein avslutar sin artikel med:
Istället ligger problemet hos de socialdemokratiska intellektuella som blivit alltför betagna av en kunskapsfientlig postmodernistisk identitetspolitik och därmed kommit att överge centrala delar av det socialdemokratiska projektet.
Det skrivs många läsvärda saker just nu. Några av dem är:
Victor Svedberg Det romantiska skimret kring tanken på folkrepubliken Jämtland har aldrig varit större
S-Buzz Kris kommission tillsatt
Om gårdagens och morgondagens socialdemokrati av Johan Westerholm
Mitt parti, min analys av Peter Högberg
Fler kommentarer kring valresultatet.... av Martin Moberg
(S) förlorade sin identitet av Mats Engström

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

Inga kommentarer: