onsdag 28 april 2010

Bitter eftersmak med hopp om nya generationer!

Jag somnade sent i natt. Jag vaknar med en bitter eftersmak från en dålig politisk dag med många bra politiska förslag. De RödGröna förslagen att investera i välfärden är välkommet.

Den bittra eftersmaken kommer från den uppenbara Negative campaigning som regeringspartierna sysslar med. Några dagen efter bedömningar har Scaber Nestor som funderar över vilka intressen Odell har som finansmarknadsminister. Tänka efter funderar över om inte regeringen leker sanning och konsekvens. Johan Westerholm försöker reda ut varför han och arbetarrörelsen reagerar så starkt. Peter Högberg hade igår en sen postning som innehöll många tänkvärda tankar om hur han tänker, funderar och känner. Känslor som han självklart inte ensam om och som riskerar att påverka inte bara valrörelsen negativt utan hela det politiska klimatet för kommande år.

En ung liberal - Sebastian Bjernegård - är en av de som igår inte läst kampanjmanualen. Det känns faktiskt lite befriande och ger hopp om framtiden. Det får mig också att tänka på vad en av mina lokala SSU:are har skrivit i sin blogg om sitt engagemang:
Jag är med i SSU eftersom jag tror på rättvisa. Jag tycker att alla människor borde få samma möjligheter i livet, och jag tycker att alla människor är lika mycket värda. Jag är socialdemokrat eftersom jag vill ha ett jämlikt samhälle utan klassklyftor.

Jag gick med i SSU förra året, eftersom jag då var, och fortfarande är, fruktansvärt less på hur Sverige styrs idag. Regeringens (Alliansens) politik gynnar bara de som redan har det bra, och skapar inte ett samhälle där alla behandlas lika, utan ett samhälle där vissa har ett värde och vissa inte har det. Och så vill jag inte ha det.
Jag undrar över hur gårdagens diskussion påverkar Liss engagemang och till vilken politiker hon då växer upp till. Jag hoppas verkligen hon inte låter sig påverkas av vår generations avarter.

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots och Politiometern

Inga kommentarer: