måndag 17 maj 2010

Behövs Centerpartiet?

Den viktigaste frågan är jobben. Jag tycker därför att det känns riktigt att vi diskuterar jobben och att regeringen får stå till svars för den politik som har en ökad arbetslöshet och en ungdomsarbetslöshet på höga nivåer. Detta har jag ständigt återkommit till.

Men för att återhämta mig från några dagars "seg"uppkoppling så måste jag gå igenom det som skrivits om Centerpartiet har något berättigande.

Frågan ställdes på sin spets i Agenda. Programmet gav en tydlig bild av ett Centerparti med noll sjukdomsinsikt menar Krassman.

Martin skriver bl a om att företagarna inte ser det företagarvänliga i Centerpartiet. Om detta har Röda Berget också skrivit Han funderar också över om Maud verkligen menar allvar.


SVT om satsningar på företagare som inte gick hem.

Johan Mitt i Steget beskriver Centerns dilemma.

En bra analys av de senaste opinionsmätningarna gör Per som konstaterar att egentligen har ganska lite hänt. Roger jämför med den märkliga opinionsundersökningen som gav de borgerliga partierna majoritet. Katarina skriver också om opiniosmätningen.

Mats Knutsson menar att de småpartierna kommer att avgöra en skakig valrörelse. Centerns kräftgång analyseras.

Röda Berget undrar om Centerns är borgerlighetens svagaste länk. Detta med anledning av nya opionionsmätningar. Peter funderar om mätningarna tyder på RödGrön styrka eller är Reinfeldts brist på självkritik.

Raymond glädjs åt Centerns opinionsökning och vill att Centern för fram sina egna uppfattningar.

Jag tror att Raymond har rätt. Centerns stora problem är dess hattande och otydlighet. Alliansfritt har gjort en sammanställning av Centerns stora kluvenhet, dubbelhet eller är det taktik? Läs den gärna.

Det ökade inslaget av pajaskonster tror jag inte heller ökar Centerns attraktionskraft. Alexandra jämför Centerns ungdomsförbund med Cirkus Cirkör. Det handlar om den märkliga kampanj som ungdomsförbundet dragit igång och som Sjölander gjort en förträfflig analys och genomgång av. Jag konstaterar att desto mer som de skriver desto mer får Sjölander rätt. Rogeroch Eva och Fredrik och Calle har också kommenterat.

Erik undrar vad de har rökt. Peter Högberg undrar om botten är nådd.

Tyvärr Peter, jag tror inte det...

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern