måndag 17 maj 2010

En av rockens största hjältar har gått ur tiden!

Ronnie James Dio blev 67 år gammal. Han avled efter en kort tids kamp mot cancer.

Ronnie James Dio var en legend redan som sångare i Rainbow. Då skapade några av hårdrockens största classiker som t ex "The man on the silver mountain" och "Long live rock´n roll". Det var som sångare i Rainbow jag upptäckte honom, men tyvärr fick jag aldrig se honom i den konstellationen.

Dio var också den avgörande komponenten bakom, i mitt tycke, hårdrockens genomtidernas bästa album: Heaven and Hell. d v s Black Sabbath med Dio som sångare.

Det var först när Dio släppt sin första egna skiva “Holy diver” som jag fick möjligheten att se honom. (En liten passus att detta gjorde jag med nuvarande förbundsordförande i ABF Karl-Petter Thorwaldsson, dock tror jag inte detta haft någon positiv påverkan på ABF). Därefter har jag lyckats se Dio honom två gånger i konstellationen "Heven and Hell".

Hans cancer har varit känd ett bra tag, dock har jag inte förstått allvaret eftersom jag har biljetter för att se Dio i sommar. En förlust jag kan bära jämfört med den förlust som hans nära och kära får gå igenom. Så här skriver hans fru Wendy på hans hemsida:
Today my heart is broken, Ronnie passed away at 7:45am 16th May. Many, many friends and family were able to say their private good-byes before he peacefully passed away. Ronnie knew how much he was loved by all. We so appreciate the love and support that you have all given us. Please give us a few days of privacy to deal with this terrible loss. Please know he loved you all and his music will live on forever.

- Wendy Dio


Må Dio vila i frid. Hans musikaliska gärning inom hårdrocken kommer att leva länge.

Erik och Kulturbloggen har självklart skrivit läsvärda inlägg. Andra som postat är Krassman och Alltid rött alltid rätt Karin

Ny media Aftonbladet, Expressen, DN, HD och SvD

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ och Politiometern

Inga kommentarer: