onsdag 5 maj 2010

Skaparen av en feministisk förebild är död

Jag nås genom Kulturbloggen av dödsbudet för den brittiske författaren Peter O'Donnell, skapare av serien ”Modesty Blaise”. Enligt uppgift från DN avled han i Brighton på måndagen i sviterna av Parkinsons sjukdom.

För mig har Modesty alltid funnits. Hon är dessutom den som funnits kvar när jag övergett andra av mina barndoms seriehjältar som Tarzan, Stålmannen och Fantomen.

Modesty läser jag fortfarande med förtjusning. Därför blir jag berörd av budet att Peter O'Donnell lämnat oss, trots att han uppnådde den aktningsvärda åldern av 90 år.

Modesty Blaise och Willy Garwin de goda skurkarna som bytte sida och blev goda agenter. En serie som är ett år äldre än vad jag är. Det är också den första kvinnliga hjälten som jag mötte, som både var kvinna och tuffare än alla killar i seriens värld tillsammans.

Möjligt att jag överdriver, men jag tror inte det. Modesty var för mig som ung grabb en god förebild av att tjejer/kvinnor inte är, av någon naturlig ordning, underordnade män. Så för min del kommer jag att minnas Peter O´Donnell som den som gav mig en feministisk förebild vid den tid då mitt behov av det kanske var som störst.
... förutom alla härliga och spännande äventyr förståss.

Läs gärna mer på Kulturbloggen och snowflakes in rain

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots och Politiometern

Inga kommentarer: