torsdag 10 juni 2010

Vissa löften är lättare än andra...

Jag står på samtliga socialdemokratiska listor, till kommunfullmäktige, landstingsfullmäktige och riksdagen. Det betyder också att jag blir övervältrad av enkäter, påståenden,uppvaktningar och saker som många vill att jag ska stödja.

Jämlikhetslöftet var lätt att skriva på som lyder så här:
"Övertygande forskningsrön som bl a presenterats av de brittiska forskarna Wilkinson och Pickett, författare till boken Jämlikhetsanden, visar att mer jämlika samhällen - med mindre klyftor mellan fattiga och rika - är samhällen som är mer sammanhållna, friskare, med färre sociala problem och ekologiskt mer hållbara. Utifrån dessa slutsatser förbinder jag mig att arbeta för ett jämlikare Sverige som det mest effektiva sättet att bygga ett bättre samhälle för alla. Jag kommer därför att aktivt stödja och ta initiativ till politiska förslag som syftar till att minska klyftorna mellan fattiga och rika, och engagera mig i diskussionen om vilka åtgärder som ska användas för att nå detta mål."
Dessutom inbjuds du att delta. Så här står det
"Delta i kampanjen för att få våra politiker att avge Jämlikhetslöftet!

Genom boken Jämlikhetsanden och den debatt som den gett upphov till, har verkligen frågan om de ökade klyftorna i samhället kommit upp på den politiska scenen. Vi hoppas bidra till att jämlikhetsfrågan kommer att spela en viktig roll i valrörelsen genom att genomföra kampanjen "Avge Jämlikhetslöftet!" där vi uppmanar kandidaterna i valet att skriva under.

Ett villkor för att det här ska bli bra är att alla hjälper till, framför allt genom att maila politiker i din riksdagsvalkrets, ditt landsting och din kommun, och uppmana dem att avge detta löfte. Mailadresser till kandidaterna hittar du på partiernas hemsidor."
Här skriver du på Jämlikhetslöftet

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

Inga kommentarer: