tisdag 18 maj 2010

Reinfeldt har självvald selektiv hörsel!

Okey, jag avstod att kasta mig in i den märkliga diskussion om att jag som socialdemokrat - organiserad - har förtroendeuppdrag - reduceras till att vara en hejarklack som skriver på order av partihögkvarteret. En kollektivistisk dom över partiaktiva bloggare. Om jag är ointressant att läsa - låt då bli. Peter och Eva och Johan och Ulf Bjereld och Peter igen och Alexandra har skrivit tidigare i detta ämne.

... en annan gång ska jag möjligen dryfta det självpåtagna pretentiösa hållning som finns både i gammelmedia och i nymedia där det "idealistiska uppdraget" framhålls kanske något större än vad det är.

Vad värre är att vår regeringschef har en själv vald selektiv hörsel. Något som jag annars bara anklagar mina barn för. De hör bara vad de vill höra. Men när vår regeringschef Fredrik Reinfeldt säger att vissa saker ska man inte lyssna på, eftersom de kan tycka vad som helst och att detta blir svårt att förhålla sig till. Citat hittade jag genom S-Buzz.
"Somligt ska du inte lyssna på, bloggar och liknande öppnar en sluss, människor som inte mår bra kan avreagera sig, säga och tycka vad som helst och - hur ska jag förhålla mig till det?"(Fredrik Reinfeldt, intervju tidningen M-Magasin sid. 86, Nummer 1, 2006)
Uttalandet väcker många frågeställningar, allt vad "somligt" är och vad statsministern menar med "vad som helst" som det inte ska lyssnas på? Eller betyder det att det som tycker annorlunda än Fredrik Reinfeldt inte mår bra?

Detta förklarar sättet som regeringen styrt på. De snabba remissrundorna på de stora förändringarna som regeringen haft kring t ex sjukförsäkring och arbetsmarknadsförsäkring. Dessutom har de inte brytt sig ett dugg om remissvaren. Det finns helt klart en linje.

Martin skriver också om detta och understryker NetRoots betydelse för att granska regeringen. Peter är också redan ute i ämnet. HBT-Sossen firar NetRoots fyra år.

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

Inga kommentarer: