fredag 30 april 2010

Vind i seglen för den RödGröna politiken!


Enligt dagens opinionsmätningdrar det RödGröna alternativet ifrån egen majoritet med 51,2–43,1. Det ska jämföras med motsvarande mätning i mars då var övertaget 4,6 procentenheter.

Kulturbloggen slår fast att DN försöker vinkla bort de RödGrönas ledning. Hon skriver att det visar hur ledarredaktionens styr över nyhetsredaktionen.

Peter Andersson gissar att det är jobbfrågan som ligger bakom hur opinionen ser hur. Han avslutar med några varnande ord.
För (S) är det en risk att de positiva rubrikerna ger en avmattning och "trygghetskänsla" - att valet på något sätt känns klart. Så är det inte förrän valdagen går mot sitt slut. Men visst: det är angenämare med "Uppåt" än "Nedåt". Men valdagen är en söndag i september. Då, först då, avgörs valet.


Johan Westerholm drar ett antal slutsatser, blir inte lugnad och menar att det är nu det gäller.
* Valrörelsen kommer att bedrivas in i det sista, de som tror att vi kan fullfölja traditionen att ”helga valdagen” tror fel.
* Valrörelsen kommer att bli hård, vi har bara sett början på försök till smutsigaampanjmetoder och jag manar även mina partivänner till återhållsamhet.
* Valrörelsen kommer kräva att vi inte lämnar något åt slumpen, alla valarbetare måste vara väl inlästa på de underlag som finns i olika sakfrågor.
* Miljöpartiet kommer vara (M) huvudmotståndare vid sidan av (S). Miljöpartiet kommer även kunna räkna med attacker från (C) eftersom de attraherar precis de väljare som nu finner (MP) attraktivt, miljöengagerade ungdomar i storstäderna eller ”latte-liberaler”.

Som spelteoretiskt underlag är denna undersökning naturligtvis intressant, men om jag blev lugnad? Snarare tvärtom, det är nu det gäller.


Röda Berget undrar, apropå dagens oppinionsmätning om det är Odell-effekten som gör att KD åker ur riksdagen.
Mats Engström konstaterar än en gång att Maud Olofssons partiledarskap är på sluttampen. Samtidigt menar han att nästa generation centerpartister domineras av marknadsliberaler och undrar var engagemanget för regional och social sammanhållning tagit vägen.

Jag fick igår efter min postning om att regeringen slutat regera En kommentar på Facebook
"Då är du väl glad!!?? ;-)"
Jag svarade
"... den 19 september efter rösträkningen så är jag glad om väljarna är så kloka som jag tror att de är"
Med det menade jag att fram till dess är det ett stenhårt arbete att berätta om politiken och föra samtal med så många människor som möjligt. Inga segrar kan tas ut i förskott.

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots och Politiometern

Inga kommentarer: