onsdag 18 augusti 2010

Varför betalar vi skatt?

Therese fick en fråga om varför vi betalar skatt. En så bra historia att jag återger den i sin helhet:
Den frågan fick jag av min åtta åriga dotters klasskamrat när de lekte på semestern. Helt fantastiskt tänkte jag, jag får möjligheten att för en kunskapstörstande åttaåring berätta varför vi i Sverige betalar skatt!

Jag berättade för min frågeställare att vi betalar skatt för att alla ska ha samma möjlighet att få sjukvård, att ambulansen kommer till den som behöver utan att vi behöver betala, att vi får gå i skola gratis och att vi kan hjälpa de äldre som behöver hjälp.

Frågan kom på grund av att barnen lekte att några av dem var så fattiga att de inte ens kunde betala skatt, men efter att min frågeställare fått svaret så återvände hon till sina kamrater och sa ”jag tycker att vi också ska betala skatt”.

Det är inte alltid man får den möjligheten att få vara den som först berättar om varför vi betalar skatt, men vi måste ta möjigheten att påminna alla varför vi betalar skatt.


SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

Inga kommentarer: