torsdag 26 augusti 2010

Jag och Mona + lite om utfrågningen!

Jag är inte Socialdemokrat på grund av Mona Sahlin. Jag är inte Socialdemokrat på grund av någon annan tidigare partiledare.

Jag är Socialdemokrat utifrån de Socialdemokratiska värderingarna om frihet, solidaritet och jämlikhet och idéerna som många, många människor har format genomtiderna utifrån de egna erfarenheterna och anpassat den till praktisk politik i varje tid.

Jag är Socialdemokrat utifrån mina tidiga upplevelser av att människor delas upp i bättre och sämre.

Mona Sahlin är mitt partis ledare idag 2010. Hon har som första kvinna blivit Socialdemokraternas partiledare. Därför har hon utöver att vara Socialdemokratisk partiledare motarbetats, förtalats och föraktats. Hon har hårdhänt fått möta högerns propagandamaskineri likväl som kritik från andra håll. Detta gör henne till den mest bäst förberedde statsministern i Sveriges historia.

Jag tycker att kvällens utfrågning visar:
1) Mona Sahlin leder ett parti - mitt parti - med en politik och vilja att genomföra den politiken för att bygga Sverige mer solidariskt och bekämpa arbetslösheten i allmänhet och ungdomsarbetslösheten i synnerhet.
2) Mona Sahlin leder ett RödGrönt regeringsalternativ som sätter jobben, miljön och socialrättvisa som nav för en politik som utvecklar och moderniserar Sverige
3) Mona Sahlin är rätt person för att leda en ny regering för en ny färdriktning för Sverige med fokus på jobben och välfärden för att minska klyftorna i Sverige.

Jag är inte Socialdemokrat pågrund av vem som leder partiet. Men Mona Sahlins insatser gör mig stolt att vara Socialdemokrat.

Här är röster om utfrågningen:
Sahlin går stärkt från tuff utfrågning skriver Peter Andersson. Han skriver bl a
Ett tungt avsnitt blev också jobben, där Sahlin markerade mot det aktivitetsförbund som sätts på unga arbetslösa. Aktivitet från dag ett är en del av en verklig jobblinje och man frågar sig hur allianspartierna kan vägra inse det kloka i förslaget. Om man nu ser jobben som så viktiga.
En utfråging som visade skillnad skriver Peter Högberg. Han gör en viktig iaktagelse:
Det var en blivande statsminister som visade tydligt på skillnaderna mellan blocken. Det var en ideologisk statsminster som svarade på frågor som hade en betoning på skatter... Det är märkligt hur media väljer att följa moderaterna och göra detta val till ett skatteval istället för ett jobb- och välfärdsval.
Men frågan är om medias följsamhet gentemot den moderata strategin hänger samman med högerns eko-kammare?

"Så där ja nu trillar nog polletten ner snart" av Joakim Hörsing
Mona Sahlin lyckades alltså att göra skillnaderna tydliga och peka på vad detta valet handlar om. Hon pratade inte lika långsamt som hon brukar på dagsispråkmanér utan utstrålade en balanserad statsmannamässig politisk viljekraft.
Stark Sahlin i en spretig utfrågning av Jonas Morian. Han konstaterar att mannen som var orolig för fastighetsskatten tjänar strax under 600 000 och skulle knappast få lämna huset. Jonas sammanfattar debatten:
På det hela taget var det i mitt tycke en bra utfrågning där Mona Sahlin skötte sig bra. Om den Sahlin som framträdde i SVT i kväll är den som väljarna har i tankarna på valdagen är chansen stor att vi kan få vår första kvinnliga statsminister i Sverige i höst.
Sahlin i heta stolen av Ett annat perspektiv. Tycker att det fånigt att nätundersökningarna är klara innan utfrågningen är avslutad. Hon skriver
En partiledare som svarar lugnt, sakligt och tydligt på alla frågor, oavsett hur provocerande de är har klarat utfrågningen med bravur oavsett partifärg. Att Sahlin sågats i nätundersökningar innan programmet är ens halvägs genomför blir faktiskt rätt fånigt. Fast det är ju bara att inse att en del av den här valrörelsen bedrivs på rätt låg nivå. Och jag kan inte annat än beklaga det.

Jag är imponerad av, och väldigt stolt, över Monas insats ikväll. Huka er borgare, dags att flytta ut från Rosenbad!
Peter på Röda Berget skriver och jag citerar hela hans inlägg:
Sahlin gjorde en äkta Slamdunk

Det är bara att konstatera att Mona Sahlin gjorde vad man i USA kallar en slamdunk.

Trots att denna utrågning knappast handlade om de stora viktiga frågorna som arbete och bostad kunde ändå Mona Sahlin föra vinkeln solidaritet och jämlikhet gång på gång.

Det gjorde du bra!


Läs chatten med Mona.

Är någon intresserad av vad Lena Melin eller DN eller AB eller Expressen eller GP tycker?

Peter Andersson skriver om hur Maud Olofsson lämnar de skarpa förslagen och ägnar sig åt "flummet" (mitt ordval)

SW

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Titta gärna på intressanta bloggar genom NetRoots, S-BUZZ, RödGröna bloggen och Politiometern

Inga kommentarer: