torsdag 4 februari 2010

Glädje och entreprenörskap - Lumos 2010!

Idag när jag tittade på första sidan av ÖP så skriver de om "Minifestival med wizard rock – blandad musik i Harry Potters fotspår".

Då lyste jag bokstavligt talat upp.

Artikeln handlar om Lumos 2010 - Wiz Up North

Lumos kommer från det latinska ordet lumen som betyder "ljus". Lumos förekommer också i hela Harry Potter serien. Och denna tid på året så är ljuset nästan övernaturligt här på våra breddgrader.

När då två tjejer Elin och Emma bestämmer sig för att lysa upp vår tillvaro med ett stort nationellt arrangemang inom nischen Wizard rock så kan jag inte annat än att glädjas.

Jag har haft förmånen att följa arrangemangets framväxt genom deras www plats Lumos 2010 - Wiz Up North. Engagemanget och glädjen har alltid smittat mig när jag med jämna mellanrum varit in på sidan.

För mig är det dessutom ett bra uttryck för entreprenörskap. Entreprenörskap kan definieras som "förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter". Elin och Emma har i arbetet med sitt Lumos 2010 - Wiz Up North med all tydlighet visat att de har den förmågan.

Drömmarnas berg skrev i början av året ett härligt blogg inlägg om Wizard Rock i Åre och jag håller med om varje stavelse nedan och citerar därför nästan hela det inlägget:
"Det jag vill komma till är att jag är både en fan och ett fan, det senare eftersom jag är fylld av beundran inför Elin och Emma, två 18-åriga Harry Potterfans som tagit sig för att anordna en Wizard Rock-festival i Åre! Jag är inte så insatt i Harry Potterfandom, men Wizard Rock ska tydligen vara musik med texter insprierade av HP-universat.

Arrangemanget kallas Lumos 2010 och kommer att gå av stapeln den 13:e februari i Åre Gymnastiksal. Åtminstone ett internationellt band, Roonil Wazlib, är bokat. Så tveka inte utan skriv in en tur till Åre i Hogwartsalmanackan. Jag har för mig att det ska gå att göra annat där också, typ någon vintersport eller så, om det känns långt att åka för bara en grej. Personligen tycker jag att det är underligare att åka tiotals mil för en vintersport än för en konsert, men så skulle jag väl inte betraktas som normal ute i samhället heller."


Du kanske frågar dig vad Wizard Rock är. Besök i så fall Lumos 2010 - Wiz Up North. Där finns smakprov på alla som kommer att uppträda på festivalen den 13 februari.

Jag kan dock inte låta bli att länka till Roonil Wazlib som kommer från ån Sunnyvale i Kalifornien

Syskonbandet The Swedish Shortsnouts är det Wizard Rock-bandet i Sverige som först spelade in en skiva. Här i TV4. Där de också förklarar vad Wizzard Rock är.


Solitary Snape är kanske det mest kända svenska wrockband. Solitary Snape släppte i år den första svenska wrockfullängdaren, Always, med hittar som Amortentia och Fenrir.


Övriga band som kommer att spela är Ginger and Moon (som Elin ingår i), Waddiwazi (min favorit vilket kanske går att förstå när man vet vem som gömmer sig bakom artistnamnet), och De Buggande Boggartarna.

Detta går helt enkelt inte att missa! Det tänker inte jag. Den 13 februari i Åre. Läs mer på Lumos 2010 - Wiz Up North

SW

Läs även andra bloggares intressantaåsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: