tisdag 23 februari 2010

... och alla lyckas skylla på alla!

När jag i måndags med lite i glimten i ögat undrade hur ska detta kaos kunna skyllas på oss Socialdemokrater. Så fick jag omgående en kommentar som inleds med:
Vad menar du? Konstigt inlägg. Det är varken Fredriks eller Monas fel att det kommer snö.
Lika blixtsnabbt fick jag klart för mig att Åsa Torstensson skyllde på oppositionen...

Den som nu inte förstod min ironiska framsynthet kan "titta" på Aftonbladets första sida.

Jag vet att ironi inte fungerar i skrift och en del tycker det t o m är fegt. Men var inte detta rätt förutsägbart?

Eva-Lena tycker att Åsa Torstensson ska ta ansvar. Och det instämmer jag i.

SW

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,

13 kommentarer:

Jonas Rask Samuelsson sa...

Då budgeten har ökats (om än inte tillräckligt) från det året Centerpartiet och Alliansen satte sig vid makten så berätta hur mycket mer pengar som skall till?

Budgeten har ökat trots att arbetslösheten är på samma nivå som 2006 (trots finanskris) och trots att vi har haft en finanskris. Är inte det rätt bra jobbat?

Hennes ansvar antar jag (lägger tankar i din blogg nu) du vill ha till att hon skall satsa ÄNNU mer pengar för att fler skall röja bort is i växlarna?

Ni hade 12 år men den här budgetnivån till banverket är märkbart högre är högre än er.

That´s the fact...

SJ har tåg som inte pallar vintern det är också fakta...SJ är ett bolag och jag har för mig att X2000 fanns vid eran tid vid makten?

Jonas Rask Samuelsson sa...

Måste kännas bra att åka ur riksdagen och kunna skylla på att "det vi gjorde i 12 år spelar ingen roll längre". Har för mig att infrastrukturplanen är 12-14 årig tex...

Stefan Wikén sa...

Förstår att Centerpartiet känner en viss frustration Jonas, det går att utläsa av dina frustrerande inlägg.

Noterar dock att
1) Jag skrev i mitt första inlägg som fråga om hur ska nu Reinfeldt kunna få detta till vårt fel. För mig var detta ironi över snö och kyla, samt att statsministerna gärna kommenterar självklarheter...

2) För att vara på den säkra sidan så var dockÅsa Torstensson ute och skyllde på Socialdemokraterna när det gäller försenade tåg redan den 2 februari.

3) Enligt Åsa Torstensson uttalande så har de borgerliga redan för tre år sedan löst problemet, men när det kommer att märkas att de har löst problemet framgår inte.

4. Jag tycker det är bra med ökade resurser till underhåll för järnvägarna. (Jag har väl inte påstått något annat) Konstaterar också att Banverket under vår tid fick de pengar de bad om till underhåll. Däremot vad jag förstår utifrån riksdagens utredningstjänst så låg våra investeringar i ny kapacitet högre för perioden 2004 - 2015. I absoluta tal ligger de still, samtidigt som persontrafiken ökat 2004 - 2008 med 30 procent.

5. Lite av de pengar som ni sparat genom försämringar i sjukförsäkringen och A-kassa borde väl rimligtvis användas till något samhällsnyttigt, inte bara sänka skatten till de med de högsta inkomsterna.

6. Jag tycker det är rimligt att kollekiva kommunikationer i Sverige ska klara åtminstone normal vinter. Det hoppas jag du tycker också. Du hittar ingenstans där JAG krävt mer pengar just nu eller sådan kritik mot regeringen? Även om jag tror vi behöver satsa mer på bl a järnvägsinvesteringar (och uppenbarligen även underhåll).

Sammanfattningsvis så blir det tredubbelt ironiskt. När jag ett undrar hur regeringen ska skylla tågförseningar och inställda tåg på Socialdemokraterna. Detta hade Åsa Torstensson redan klarat av, samtidigt som hon påstår att problemet är löst, även om vi inte vet när det märks att problemet är löst. Och sedan din frenetiska argumentering för att göra Socialdemokraterna ansvarig.

Tillsist är forfarande Socialdemokraterna största parti i riksdagen. Det är inte vi som ligger farligt nära 4 procentsspärren.

That´s the fact...

SW

Jonas Rask Samuelsson sa...

Vi skulle ju kunna ha byggt 100 mil mer järnväg och investerat miljarder men utan en bra nivå på underhållet stannar tågtrafiken ändå. Tydligt är att efterfrågan och behov under lång tid inte har gått i fas.

Uppenbarligen har tidigare regeringar inte lagt en tillräckligt hög nivå på underhåll.

I den artikel som Alliansfritt Sverige hänvisar till står det:

"Enligt Torstensson är det tidigare regeringars fel att järnvägen klarar en riktig vinter så dåligt.

-Det har varit brist på pengar på underhållssidan under lång tid. Det beror på att man inte prioriterat i budgeten att ge Banverket de resurser som behövs, säger hon.

Enligt Torstensson så identifierade den nuvarande borgerliga regeringen snabbt behoven och lade tidigt in ökade resurser när det gäller anslagen till drift- och underhåll. När de satsningarna kan ge resultat vågar hon dock inte sia om."


Tidigare regeringarna har varit 100% S-regeringar, ni har suttit på departementen inte V inte Mp. Vilket också hörs på dem när de är med i TV/radio och media att de inte är sugna på att gå i polemik med Åsa. Går vi mer än 12 år tillbaks finns ju även Bildt regeringen.

Det är ju ett delat ansvar i det här. SJ kör tåg och bestämmer själv vilka tåg som skall köpas in - they´re to blame. Banverket skall se till att räls, växlar och signalsystem fungerar - they´re to blame. När Åsa då säger att man varje år höjt anslag till Banverket så känns det som att prioriteringarna i regeringen har gjorts rätt.

Jag var ju tydlig med att jag "la ord i din "mun" men har du någon lösning för hur er röd-gröna regering skulle ha löst det här? Peter Eriksson vill avskaffa vinstkravet på SJ. Hur tågen skulle kylan bättre genom det vet jag inte?

När det gäller skattesänkningar så är det väl bara att konstatera att ni köper alla steg i jobbskatteavdraget utom det sista som presenterats. Så har Mona gjort de senaste åren och jag vill iaf inte beskatta låginkomstagare högre i finanskris tider. Tycker det är bra att hushållen får större buffert i dessa tider.

Slutligen, valet är den opinionsmätning jag ser framemot med glädje. Det finns mycket jag vill ha svar ur er budget i april.

Jonas Rask Samuelsson sa...

och för övrigt så skriver jag alldeles för långa svar ; )

Stefan Wikén sa...

Förstår inte vad som är nytt i din sista kommentar?
1. Regeringen = Åsa Torstensson tror att de fortfarande är i opposition.
2. Trots att hon säger sig konstaterat vad problemet är, har åtgärdat det, men vet inte när det märks.
3. Budgetnivån är högre vad gäller underhåll - visst, men inte vad gäller investeringsnivå.
4. Behovet fördes inte fram till den förra regeringen.
5. Jag konstaterar att du inte säger emot mig att pengarna har ni fått fram genom försämringar för sjuka oc arbetslösa.
6. Håller med om att det är valresultatet som gäller. Men det var Du som påstod att S åkt ur riksdagen :-) (och självklart förstår jag hur du tänkte när du skrev fel)
7. Försöket att skylla regeringens tillkortakommanen på finanskrisen när det gäller arbetslöshet och utanförskap - blir faktiskt bara patetiskt - något jag tror de flesta som gör en vettig jämförelse inser. (Ex att i Krokom lägga ner två byskolor med hänvisning till Finanskrisen *lol*)

Tillsist är jag inte ett dugg bättre än dig vad gäller längden på svar.

/ SW

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas Rask Samuelsson sa...

1. Regeringen = Åsa Torstensson tror att de fortfarande är i opposition.

- Nä, men tänker inte ta ansvar för så man inte ansvarat för.

2. Trots att hon säger sig konstaterat vad problemet är, har åtgärdat det, men vet inte när det märks.
Nä det var 40-50 milajrder som saknas i underhåll och investeringar i infrastrukturen. En siffra som nog ligger bra i nivå med det som sägs om att järnvägen slagit i kapacitetstaket.

3. Budgetnivån är högre vad gäller underhåll - visst, men inte vad gäller investeringsnivå.

Vad ska vi med 100 mil extra järnväg till om vi inte kan underhålla den? Investeringar är populärt men drift och underhåll är nödvändigt.

4. Behovet fördes inte fram till den förra regeringen.

Nä ingen vågade väl för HSB satt längst upp.

5. Jag konstaterar att du inte säger emot mig att pengarna har ni fått fram genom försämringar för sjuka oc arbetslösa.

Den frågan är så stor, känsloladdad och lång att den är verkligen värd en egen debatt. Har inte hunnit läsa in mig på er tidsgränser ännu.

6. Håller med om att det är valresultatet som gäller. Men det var Du som påstod att S åkt ur riksdagen :-) (och självklart förstår jag hur du tänkte när du skrev fel)

Sorry.

7. Försöket att skylla regeringens tillkortakommanen på finanskrisen när det gäller arbetslöshet och utanförskap - blir faktiskt bara patetiskt - något jag tror de flesta som gör en vettig jämförelse inser. (Ex att i Krokom lägga ner två byskolor med hänvisning till Finanskrisen *lol*)

Stefan er talesperson i dessa frågor har erkänt att arbetslösheten var lägre nu med Alliansen än den var 2006 med er - 6000 personer färre nu. Detta direkt efter (eller under?) en finanskris. Inför valet 2006 var högkonjukturen över oss och ni förtidspensionerade 140 personer dagligen och lyckades inte få ner arbetslösheten.

Du säger tillkortakommanden, jag själv och de jag pratar med tycker att det faktiskt är riktigt bra jobbat. Att genom den värsta krisen senda 1930-talet prestera mer än vad Göran Perssons 12 år av S-regeringar vid makten gjorde. Vilket är ett tillkortakommande?

Jag hade kunnat köpt att ni erkänt och sagt "sorry vår politik vår fel men nu har vi gjort nåt bättre" istället är ju er taktik tydlig att rakt ut baktala andra och vinna valet på andras förlust snarare än egna era meriter. Jag gillar inte såna politiska debatter.

Slutligen skyller jag inte på finanskrisen men jag vet att den har passerat över landet och ligger och lurar lite här och där i länet. Det är skillnad på medvetnad och skylla ifrån sig...

Stefan Wikén sa...

Åsa Torstensson tror att de fortfarande hon är i opposition och är ingen succe trots ditt envetna försvar för henne.

Hon säger sig konstaterat vad problemet är, har åtgärdat det, men vet inte när det märks.
"Nä det var 40-50 milajrder som saknas i underhåll och investeringar i infrastrukturen. En siffra som nog ligger bra i nivå med det som sägs om att järnvägen slagit i kapacitetstaket."
Trams, kolla dina källor bättre!

"Vad ska vi med 100 mil extra järnväg till om vi inte kan underhålla den? Investeringar är populärt men drift och underhåll är nödvändigt." Det låter som om Centern numera tillhör motorvägsmaffian och därmed övergivit järnvägsinvesteringarna. (Kommer förresten ihåg att Åsa Torstenssons första utspel med Anders Borg gick bl a ut på att för mycket satsats på järnvägar...) Du har rätt Er politik hänger ihop.

Behovet fördes inte fram till den förra regeringen."Nä ingen vågade väl för HSB satt längst upp."Kan tycka att ni har en kluven inställning till landets myndigheter och verk. Här ovan påstår du att dessa är rädda och i andra fall försöker ni övervältra ansvaret på dem... ex fängelset, nedläggningen av FBH... Det är ju de borgerliga partiernas paradgren.

Stefan Wikén sa...

Jag konstaterar att du inte säger emot mig att pengarna har ni fått fram genom försämringar för sjuka och arbetslösa.
"Den frågan är så stor, känsloladdad och lång att den är verkligen värd en egen debatt. Har inte hunnit läsa in mig på er tidsgränser ännu." Länken har du här. Jag förstår att det "känsloladdat". Det går ju att läsa vad Alliansens företrädare i sjukförsäkringsutskottet tycker. Och ni skyller i från er Vi behöver en sjukförsäkring som ger möjligheter. Men läs gärna mina Morgonfunderingar kring en orättfärdig politik (och gärna dess länkar) och Ojämlikhet och ökade klassklyftor

"Stefan er talesperson i dessa frågor har erkänt att arbetslösheten var lägre nu med Alliansen än den var 2006 med er - 6000 personer färre nu. Detta direkt efter (eller under?) en finanskris. Inför valet 2006 var högkonjukturen över oss och ni förtidspensionerade 140 personer dagligen och lyckades inte få ner arbetslösheten."
Okey, vet inte vilken talesperson du åsyftar, eller var han har sagt det eller i vilket sammanhang det påstådda uttalandet är sagt som du åsyftar detta. Jag vet att i går använde min partiordförande siffran 100 000 försvunna jobb. Siffran är SCB:s februari statistik. Det ska jämföras med Fredrik Reinfeldt som använt siffran 100 000 FLER jobb, ändrar sig till riksdagens frågestund till 40 000 fler jobb vilket också visade sig fel. (om man inte tillgodoräknar sig det socialdemokratiska regeringsinnehavet förståss)

"Jag hade kunnat köpt att ni erkänt och sagt "sorry vår politik vår fel men nu har vi gjort nåt bättre" istället är ju er taktik tydlig att rakt ut baktala andra och vinna valet på andras förlust snarare än egna era meriter. Jag gillar inte såna politiska debatter."
Jag konstaterar att Er politik har misslyckats. Det skulle bli fler jobb. Det har det inte blivit. Utanförskapet skulle minska. Enligt de ursprungliga beräkningarna (som dock ni gör allt för att sopa under mattan) så är utanförskapet idag 70 000 fler. Fler barn lever i fattiga familjer. Var tredje står utanför arbetslöshetsförsäkringen. Sjuka människor förs över till arbetsförmedlingen och påstås klara fiktiva jobb och tappar ekonomin att leva på Fler människor känner sig otrygga - otrygghetens sprider sig. Vi halkar efter i OECDs välståndsliga. osv osv osv

Snälla Jonas - detta är tillkortakommanden och detta är inte att baktala detta är hard facts. Vi presenterar våra förslag i jämn och säker takt, men var finns Er politik? Vad vill ni? Försämra ytterligare för de arbetslösa, sjuka - var ska de kommande skattesänkningarna tas ifrån?

För övrigt så hade Arena en läsvärd artikel.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas Rask Samuelsson sa...

Hon säger sig konstaterat vad problemet är, har åtgärdat det, men vet inte när det märks.
"Nä det var 40-50 milajrder som saknas i underhåll och investeringar i infrastrukturen. En siffra som nog ligger bra i nivå med det som sägs om att järnvägen slagit i kapacitetstaket."

Trams, kolla dina källor bättre!

Tycker att det här säger en hel del. Saknas det underhåll och investeringar på järnvägen eller inte? Saknas det inte så har iaf Alliansen höjt budgeten hela tiden och vad är då problemet? Att vi höjt för lite?

När det gäller sjukförsäkringen så är det en stor fråga. Men den sitter ju ihop med så mycket mer än ersättningsnivåer. Tex minskade vårdköerna först när kömiljarden infördes av Alliansen och nu ökar ju köerna igen. Det är ju också en del av trygghetssystemen som behöver fungera. Men svaret på det blir väl att det är regeringen som tagit landstingets pengar.

Varför debattera om svaret från din sida är så enkelt? Ni kommer ju anta större delen av våra skattesänkningar och köra en återställare på socialförsäkringarna.

Berätta istället varför ni vill ta bort jobb som skapar skatteintäkter. Skattavdraget för hushållsnära tjänster är ju på agendan. Trodde vi behövde varje krona?

Stefan Wikén sa...

"Jag tycker det är bra med ökade resurser till underhåll för järnvägarna. (Jag har väl inte påstått något annat) Konstaterar också att Banverket under vår tid fick de pengar de bad om till underhåll. Däremot vad jag förstår utifrån riksdagens utredningstjänst så låg våra investeringar i ny kapacitet högre för perioden 2004 - 2015. I absoluta tal ligger de still, samtidigt som persontrafiken ökat 2004 - 2008 med 30 procent."

Nog är sjukförsäkringar en stor fråga alltid. Det är i vart fall vad de människor jag möter tycker. Orimligheten och omänskligheten i det förslag som ni applåderade i riksdagen. Ja det sitter ihop med andra saker ex att människors maktlöshet och desperation ökar. Det hänger ihop med att utanförskapet ökat med 70 000. Det hänger ihop med skattesänkningar. Där den tiondel som tjänar mest har fått lika mycket som som 60% av alla andra. Men det hänger ihop.

Fler barn lever i fattiga familjer. Var tredje står utanför arbetslöshetsförsäkringen. Sjuka människor förs över till arbetsförmedlingen och påstås klara fiktiva jobb och tappar ekonomin att leva på Fler människor känner sig otrygga - otrygghetens sprider sig. Vi halkar efter i OECDs välståndsliga. osv osv osv

Här finns vår politik! Var finns Er? men var finns Er politik? Vad vill ni? Försämra ytterligare för de arbetslösa, sjuka - var ska de kommande skattesänkningarna tas ifrån?

Ni får faktiskt bestämma er för hur ni ska argumentera är vi en fara för att vi höjer skatten eller är det ingen skillnad emot vad ni har gjort? Just nu använder ni båda argumentationslinjerna och det hänger inte ihop.

Tillsist om hushållsnära tjänster. Intressant sätt att möta olika problem. Om välbeställda människor inte betalar skatt och avgifter för personer som arbetar i sina hem - då ska det skattesubventioneras. Däremot om människor fuskar på annat sätt t ex med sjukförsäkringen - då ökas kontrollen och represalierna. Varför tycker Du och alla andra borgare att ena metoden är bra när det gäller människor som borde ha råd att betala för sig och andra metoden när det gäller fattiga fifflare (använder det ordet för att markera att jag inte tycker det är okey att fiffla i något av fallen)?

I övrigt se svaren ovan!