fredag 5 februari 2010

Jag skäms...!

Igår under frågestunden i riksdagen frågade Marie Nordén (S) statsminister Fredrik Reinfeldt (M)
...om statsministern kan förklara för Pernilla varför hon inte får tid att läka sin opererade rygg, varför hon måste säga upp sig från sin fasta anställning.

Bakgrunden, som rapporterades av SVT, är att Pernilla opererats för discbråck. Det tillstötte komplikationer som gjorde att ett ytterligare ingrepp behövdes. Hennes ortoped menar att hon kan gå tillbaka och jobba om ett par månader om skadan får läka. Försäkringskassan gör en annan bedömning och menar att hon ska lämna sitt fasta jobb och söka sig ut på arbetsmarknaden.

Fredrik Reinfelds svarade Marie Nordén genom att mena att det var viktigt att veta om hon var över eller under 58 år. Därefter sa han
Vår utgångspunkt är att den som är sjuk ska få vård och att den som har arbetsförmåga ska mötas av våra ansträngningar för att man ska kunna få ett jobb efter sin arbetsförmåga.

Är det någonting som vi måste prata mycket om i Sverige, så är det om ökade ansträngningar för att se den arbetsförmåga som människor har och ett arbetsliv som är bättre på att anpassa sig till det.


Jag konstaterar att ansträngningarna handlar om att folk ska säga upp sig och inte få chansen att bli frisk.
Jag konstaterar att statsministerns svar är gallimatias!



Jag skäms!
Jag skäms för svaret.
Jag skäms för att frågan var berättigad att ställa.

En RödGrön regering har en politik för att förändra sjukförsäkringen så att ovanstående fråga inte behöver ställas.

SW
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

Martin Gustavsson sa...

Jag vet att du har hopp om politikeradeln, men de har samma generella agenda: http://aktivdemokrati.wordpress.com/2010/01/28/sm-samma-skit-olika-doft/

Stefan Wikén sa...

Min uppfattning och övertygelse är att all argumentation som bygger på att det inte är någon skillnad syftar till att folk inte ska bry sig. När människor inte bryr sig, då är det alltid de starka (ekonomiskt, kunskapsmässigt, kulturellt och socialt) som styr utifrån värderingar om överordning och underordning!

Martin Gustavsson sa...

Det var inte min avsikt och hade min retorik inte erbjudit ett baettre alternativ hade du givetvis haft helt raett.

Bunny sa...

Är detta rimligt...?

http://katidis.wordpress.com/2010/02/03/status-med-forsakringskassan-3-feb-2010/

Mvh

Stefan Wikén sa...

Nej, jag tycker inte det är rimligt. Tvärtom skäms jag ännu mer... och blir mycket illa berörd att du blir så fruktansvärt taskigt behandlad.

Jag ska göra vad jag kan för att ändra på detta fullständigt orimliga sätt att behandla människor i Sverige.

... en på frågan Nej, det är inte rimligt.

Martin Gustavsson sa...

@ Stefan Wikén
"Jag ska göra vad jag kan för att ändra på detta fullständigt orimliga sätt att behandla människor i Sverige."

- Naer Var Hur?

MVH
Mrperfect72
medlem av www.aktivdemokrati.se

Britta Sethson sa...

till mr perfect72

Ja jag och stefan och många många andra partikamrater ska gå ut i valrörelsen och ge vårt yttersta för att få en annan majoritet i Sveriges riksdag

Då kan den rödgröna regeringen genomföra en helt annan politik som finns beskriven här

http://www.rodgron.se/overenskommelser/

Britta Sethson sa...

Nja
mr perfect72
det är så att jag och stefan och en hel del andra partikamrater ska gå ut i valrörelsen med liv och lust och se till att den här katastrofala regeringen förpassas till historiens bakgård

då kommer den nya regeringen under ledning av mona sahlin att genomföra sin politik. Mer om den kan du läsa här

http://www.rodgron.se/overenskommelser/